Nauka przez doświadczenie
Opowiemy o tym jak cieszyć się życiem każdego dnia – w zdrowiu.
Wprowadzimy Cię w świat zmysłów za pomocą których będziemy edukować oraz niwelować skutki codziennego stresu, zajrzymy w głąb siebie, poruszymy ciało, umysł oraz otworzymy się na nowe doświadczenia zmysłowe.
Przede wszystkim spędzimy miło czas, tym samym – zaprosimy Was do kolejnych wspólnych działań by aktywizować się lokalnie na rzecz poszerzania świadomości oraz poprawy jakości naszego codziennego życia.
Naszą misją jest edukacja oraz rozwój poprzez zmysły, ruch, aktywizację, kreację twórczą oraz zabawę.
„Stres a zdrowie i długowieczność „ Tomasz Woźniak opowie o tym czym jest stres, jaki ma wpływ na nasze zdrowie i jak możemy sobie z nim radzić w życiu codziennym.
PODRÓŻ PO ZMYSŁACH
Zapraszamy na warsztaty kreatywno – edukacyjne, w Stowarzyszeniu Rozwoju Psychoruchowego Mango Kids.
Cykl warsztatów sąsiedzkich oraz rodzinnych, w których zabierzemy Cię w podróż po zmysłach, odkryjemy na nowo głęboko zakorzeniony w nas świat natury. Będziemy edukować, eksplorować, doświadczać i tworzyć.
Zainspirujemy się światem biologii i systemami występującymi w przyrodzie. Przyjdź z rodzicem, dzieckiem, rodzeństwem, babcią, dziadkiem, ciocią, koleżanką, sąsiadem lub sam. Poznaj fakty i najważniejsze informacje o zmysłach oparte o najnowsze ustalenia naukowe.
Stwórz z nami coś niesamowitego, daj upust wyobraźni, która nie ma granic !
Ponoć kreatywność to przekraczanie granic. Naturalny potencjał twórczy towarzyszy człowiekowi od momentu narodzin – to czy zostanie on rozwijany zależy w dużej mierze od rodziców…
Małe dzieci nie potrafią obserwować swojego umysłu w czasie rzeczywistym, często mają wrodzoną cechę podobną do uważności – jest to pełne zaangażowanie w teraźniejszość, zachwyt i ekscytacja – kiedy są szczęśliwe i zadowolone. Dorośli również mają w sobie tą dziecięcą wrażliwość, często ukrywaną pod „osłoną codzienności”. Niestety stres i napięcie w codziennym życiu sprawiają, że dzieci tracą to szczere zainteresowanie do świata przyrody, eksploracji otoczenia na długo przed tym, zanim staną się rodzicami.
warsztat 1. bio-sensoryczne obrazy
zmysł 1. dotyk
(poznaj mechanoreceptory dotyku)
- Przy użyciu zmysły dotyku, rozpoznamy bio-materiały, z których będziemy tworzyć (poznamy KOMÓRKI MARKELA)
- „Oddychaj lekko” – ćwiczenie oddechowe – poznamy CIAŁKA MEISSENERA (ciałka dotykowe) – to receptory dotyku, odpowiadające za odczuwanie lekkich, powierzchownych doznań wibracyjnych w sytuacjach, gdy skóra zetknie się z czymś szybko lub delikatnie bądź dotknie poruszającego się przedmiotu.
- Stworzymy wielkoformatową instalację sensoryczną na tekturze falistej, praca dwuosobowa, format 70cm x 70cm. Technika: wyklejanie, wydzieranie, sypanie, układanie, uciskanie, malowanie dłońmi poszczególnych sekcji przygotowanych przez prowadzących. Poznamy ciałka VETERA – PACINIEGO (ciałko blaszkowate Vatera-Paciniego – to tzw. tangoreceptor, czyli receptor pozwalający odbierać bodźce związane z dotykiem i uciskiem)
- Przejdziemy po ścieżce sensorycznej, którą razem stworzymy, doświadczymy jej za pomocą CIAŁEK RUGIINIEGO, których charakterystyczną cechą jest powolne adaptowanie się do bodźców oraz reakcja na długotrwały, silny ucisk i rozciąganie.
- Dziewięć sztuk kartonowych, sensorycznych prac złożymy w wielki bio-sensoryczny obraz, w którym uwiecznimy naszą przygodę po zmyśle DOTYKU
- Wykonana instalacja będzie do obejrzenia w holu naszej przestrzeni / holu galerii E.Leclerc, przez cały miesiąc.
CEL WARSZTATÓW
edukacja oraz eksplorowanie tematów za pomocą zmysłów człowieka poprzez doświadczanie oraz zabawę
praca z uważnością, koncentracją i skupieniem
tworzenie nowych połączeń neuronalnych w mózgu
upust emocji, upust wyobraźni
wgląd w siebie, praca nad samoświadomością
aktywizacja społeczna, praca w zespole
niwelowanie stresu wżyciu codziennym
warsztat 2. kokedama
„Zwykle nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nieświadome doświadczenie dotyku jest w nieunikniony sposób zamknięte we wzroku. Kiedy patrzymy, oko dotyka, i zanim zobaczymy przedmiot, już go dotykamy i oceniamy jego wagę, temperaturę i teksturę powierzchni. Oko i dłoń nieustannie z sobą współpracują; oko zabiera dłoń na dalekie odległości, a dłoń z kolei informuje oko o bliskiej skali. Dotyk jest nieświadomością wzroku i to ukryte taktylne doświadczenie determinuje zmysłowe jakości postrzeganego przedmiotu.”
Fragment z książki „Myśląca dłoń”, Juhani Pallasmaa
Sztuka i nauka postrzegane są często jako odrębne dyscypliny, choć każda na swój sposób odnosi się do natury i zjawisk empirycznych. Patrząc historycznie sztuka i nauka zawsze były ze sobą ściśle powiązane. Rysunek od zawsze był używany jako metoda obserwacji i poznawania przyrody.
Naukowcy z dziedzin biologii, chemii, neuropsychologii, antropologii czy edukacji artystycznej widzą wiele powiązań pomiędzy zwiększonym doświadczeniem poznawczym, a nauczaniem opartym o zjawiska powstałe w naturze.
Zmysłowo-poznawcze relacje ze światem przyrody, nauki i sztuki mają bezpośredni wpływ na zwiększone zaangażowanie społeczne, polityczne oraz środowiskowe.
Natura doskonale wie jak organizować materię. Produkty natury są wielofunkcyjne, liść na przykład spełnia funkcję budulcową i jednocześnie zamienia światło w cukier – dostarczając roślinie składników odżywczych. Inne właściwości tkanek budujących organizmy żywe to zdolność środowiskowego dopasowania.
Ta swoista inteligencja tkanek pozwala kościom wzmacniać się automatycznie, jeśli są one narażone na większe obciążenia, mięśniom rozbudowywać się pod wpływem stałego, zwiększonego wysiłku.
Natura nie potrzebuje projektanta, konstruktora i budowlańca…
Co jednak projektanci mogą zrobić dla nauki i czy mogą czerpać inspiracje z procesów zachodzących w przyrodzie?
O tych i innych zagadnieniach mających wpływ na długość oraz jakość naszego życia będziemy rozprawiać w #centrumswiadomejedukacji
zmysł 1. DOTYK