długowieczność

Nauka przez doświadczenie

Łączymy dziedziny tylko pozornie ze sobą nie związane

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami,
Sprawdź co możemy Tobie zaproponować

Warsztaty kreatywno-edukacyjne,
dla dzieci, młodzieży oraz seniorów

Centrum Świadomej Edukacji
Opowiemy o tym jak cieszyć się życiem każdego dnia – w zdrowiu.

Wprowadzimy Cię w świat zmysłów za pomocą których będziemy edukować oraz niwelować skutki codziennego stresu, zajrzymy w głąb siebie, poruszymy ciało, umysł oraz otworzymy się na nowe doświadczenia zmysłowe.

Przede wszystkim spędzimy miło czas, tym samym – zaprosimy Was do kolejnych wspólnych działań by aktywizować się lokalnie na rzecz poszerzania świadomości oraz poprawy jakości naszego codziennego życia.

Naszą misją jest edukacja oraz rozwój poprzez zmysły, ruch, aktywizację, kreację twórczą oraz zabawę.

stres

„Stres a zdrowie i długowieczność „ Tomasz Woźniak opowie o tym czym jest stres, jaki ma wpływ na nasze zdrowie i jak możemy sobie z nim radzić w życiu codziennym.

Anna Żak opowie: „Od oddechu po kreację twórczą” , czyli jak za pomocą zwykłego – niezwykłego oddechu możemy wpływać na naszą koncentrację, sen, odporność oraz wydolność a także o tym jak artterpia, kontakt z naturą wpływają na jakość oraz długość naszego życia.
 
Patrycja Zawistowska opowie o tym czym jest „Trening medyczny – od od najmłodszych lat aż po późną starość” oraz o misji i wizji Stowarzyszenia Rozwoju Psychoruchowego Mango Kids.
 
 

PODRÓŻ PO ZMYSŁACH

Zapraszamy na warsztaty kreatywno – edukacyjne,  w Stowarzyszeniu Rozwoju Psychoruchowego Mango Kids.

Cykl warsztatów sąsiedzkich oraz rodzinnych, w których zabierzemy Cię w podróż po zmysłach, odkryjemy na nowo głęboko zakorzeniony w nas świat natury. Będziemy edukować, eksplorować, doświadczać i tworzyć.

Zainspirujemy się światem biologii i systemami występującymi w przyrodzie. Przyjdź z rodzicem, dzieckiem, rodzeństwem, babcią, dziadkiem, ciocią, koleżanką, sąsiadem lub sam. Poznaj fakty i najważniejsze informacje o zmysłach oparte o najnowsze ustalenia naukowe.

Stwórz z nami coś niesamowitego, daj upust wyobraźni, która nie ma granic !

Ponoć kreatywność to przekraczanie granic. Naturalny potencjał twórczy towarzyszy człowiekowi od momentu narodzin – to czy zostanie on rozwijany zależy w dużej mierze od rodziców…

Małe dzieci nie potrafią obserwować swojego umysłu w czasie rzeczywistym, często mają wrodzoną cechę podobną do uważności – jest to pełne zaangażowanie w teraźniejszość, zachwyt i ekscytacja – kiedy są szczęśliwe i zadowolone. Dorośli również mają w sobie tą dziecięcą wrażliwość, często ukrywaną pod „osłoną codzienności”. Niestety stres i napięcie w codziennym życiu sprawiają, że dzieci tracą to szczere zainteresowanie do świata przyrody, eksploracji otoczenia na długo przed tym, zanim staną się rodzicami.

     warsztat 1. bio-sensoryczne obrazy

zmysł 1. dotyk

(poznaj mechanoreceptory dotyku)

  1. Przy użyciu zmysły dotyku, rozpoznamy bio-materiały, z których będziemy tworzyć (poznamy KOMÓRKI MARKELA)
  2. Oddychaj lekko” – ćwiczenie oddechowepoznamy CIAŁKA MEISSENERA (ciałka dotykowe) – to receptory dotyku, odpowiadające za odczuwanie lekkich, powierzchownych doznań wibracyjnych w sytuacjach, gdy skóra zetknie się z czymś szybko lub delikatnie bądź dotknie poruszającego się przedmiotu.
  3. Stworzymy wielkoformatową instalację sensoryczną na tekturze falistej, praca dwuosobowa, format 70cm x 70cm. Technika: wyklejanie, wydzieranie, sypanie, układanie, uciskanie, malowanie dłońmi poszczególnych sekcji przygotowanych przez prowadzących. Poznamy ciałka VETERA – PACINIEGO (ciałko blaszkowate Vatera-Paciniego – to tzw. tangoreceptor, czyli receptor pozwalający odbierać bodźce związane z dotykiem i uciskiem)
  4. Przejdziemy po ścieżce sensorycznej, którą razem stworzymy, doświadczymy jej za pomocą CIAŁEK RUGIINIEGO, których charakterystyczną cechą jest powolne adaptowanie się do bodźców oraz reakcja na długotrwały, silny ucisk i rozciąganie.
  5. Dziewięć sztuk kartonowych, sensorycznych prac złożymy w wielki bio-sensoryczny obraz, w którym uwiecznimy naszą przygodę po zmyśle DOTYKU
  6. Wykonana instalacja będzie do obejrzenia w holu naszej przestrzeni / holu galerii E.Leclerc, przez cały miesiąc.
 
 

 

CEL WARSZTATÓW

edukacja oraz eksplorowanie tematów za pomocą zmysłów człowieka poprzez doświadczanie oraz zabawę

praca z uważnością, koncentracją i skupieniem

tworzenie nowych połączeń neuronalnych w mózgu

upust emocji, upust wyobraźni

wgląd w siebie, praca nad samoświadomością

aktywizacja społeczna, praca w zespole

niwelowanie stresu wżyciu codziennym


warsztat 2. kokedama

 

Zwykle nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nieświadome doświadczenie dotyku jest w nieunikniony sposób zamknięte we wzroku. Kiedy patrzymy, oko dotyka, i zanim zobaczymy przedmiot, już go dotykamy i oceniamy jego wagę, temperaturę i teksturę powierzchni. Oko i dłoń nieustannie z sobą współpracują; oko zabiera dłoń na dalekie odległości, a dłoń z kolei informuje oko o bliskiej skali. Dotyk jest nieświadomością wzroku i to ukryte taktylne doświadczenie determinuje zmysłowe jakości postrzeganego przedmiotu.”

Fragment z książki „Myśląca dłoń”, Juhani Pallasmaa

Sztuka i nauka postrzegane są często jako odrębne dyscypliny, choć każda na swój sposób odnosi się do natury i zjawisk empirycznych. Patrząc historycznie sztuka i nauka zawsze były ze sobą ściśle powiązane. Rysunek od zawsze był używany jako metoda obserwacji i poznawania przyrody.

Naukowcy z dziedzin biologii, chemii, neuropsychologii, antropologii czy edukacji artystycznej widzą wiele powiązań pomiędzy zwiększonym doświadczeniem poznawczym, a nauczaniem opartym o zjawiska powstałe w naturze.

Zmysłowo-poznawcze relacje ze światem przyrody, nauki i sztuki mają bezpośredni wpływ na zwiększone zaangażowanie społeczne, polityczne oraz środowiskowe.

Natura doskonale wie jak organizować materię. Produkty natury są wielofunkcyjne, liść na przykład spełnia funkcję budulcową i jednocześnie zamienia światło w cukier – dostarczając roślinie składników odżywczych. Inne właściwości tkanek budujących organizmy żywe to zdolność środowiskowego dopasowania.

Ta swoista inteligencja tkanek pozwala kościom wzmacniać się automatycznie, jeśli są one narażone na większe obciążenia, mięśniom rozbudowywać się pod wpływem stałego, zwiększonego wysiłku.

Natura nie potrzebuje projektanta, konstruktora i budowlańca…

Co jednak projektanci mogą zrobić dla nauki i czy mogą czerpać inspiracje z procesów zachodzących w przyrodzie?

O tych i innych zagadnieniach mających wpływ na długość oraz jakość naszego życia będziemy rozprawiać w #centrumswiadomejedukacji

 

zmysł 1. DOTYK

1. Z Tomaszem Woźniakiem porozmawiamy szerzej na temat mszaków oraz porostów, ich niedocenionym znaczeniu dla naszego zdrowia
2. Z Anną Żak porozmawiamy o znaczeniu mchów oraz porostów w rozwiązaniach architektoniczno – urbanistycznych oraz kolosalnej roli, którą pełnią w swoim środowisku naturalnym
3. Przyjrzymy się bliżej tym roślinom, które w warunkach domowych będą pełnić funkcje oczyszczania, dotleniania oraz filtrowania powietrza. Będą również miernikiem wilgotności powietrza. 
4. Pozostając w temacie ZMYSŁU DOTYKU zanurzymy się tam – gdzie wszystko się zaczyna – czyli w glebie. Będziemy mieszać, lepić, kleić, nawijać, oplatać, dokładać i tworzyć KOKEDAME – czyli „kulę zamkniętą w mchu”
 
Kokedama to zapożyczony z japońskiej sztuki florystycznej sposób uprawiania roślin bez doniczek.
Jeśli lepiliście kiedyś kluski czy ciasto na pizzę – ulepienie i uformowanie kuli z mieszanki z ziemi keto, glinki akadama i wody będzie równie proste ?
 
Ziemista – ciastowata kula, owinięta mchem to :
powiedzenie nie plastikowym doniczkom
– alternatywa na piękną dekorację stojącą lub wiszącą
– świetna zabawa rozwijająca wyobraźnię, poszerzająca wiedzę, wyciszająca i pobudzająca zmysły dla dzieci oraz dorosłych
– dekoracje z wykorzystaniem mchu są również miernikiem wilgotności powietrza w pomieszczeniu…
 
5. Ponadto, na warsztacie dowiecie się:
 
❓ jak zrobić piękne kokedame oraz roślinne rzeźby owinięte mchem
❓ które rośliny sprawdzają się najlepiej
❓ skąd pozyskać mech i jak pielęgnować rośliny zamknięte w kuli z mchu